Statut

STATUT
Towarzystwa Przyjaciół Kolei Warszawsko- Wiedeńskiej

Art. 1. Postanowienia ogólne.
1. Towarzystwo Przyjaciół Kolei Warszawsko- Wiedeńskiej, związane dalej Towarzystwem, jest apolityczną organizacją społeczną o charakterze stowarzyszenia, zrzeszającego na zasadzie dobrowolności uczestnictwa osoby będącej miłośnikiem kolei i pragnącej czynnie uczestniczyć w działalności statutowej Towarzystwa, niezależnie od narodowości, wyznania i poglądów politycznych.
2. Towarzystwo działa na terenie powiatu częstochowskiego z siedzibą w Częstochowie. Działalność popularyzacyjno-wydawnicza jest prowadzona na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Towarzystwo może posiadać znak organizacyjny oraz odznaki członkowskie, których wzór i sposób używania określa odrębny regulamin, uchwalony przez Zarząd Towarzystwa zgodnie z obowiązującym prawem.

Art. 2. Cele i środki działania.
1. Celem działalności Towarzystwa jest opieka nad zabytkową koleją Warszawsko- Wiedeńską powstałą w 1846 roku łączącą Warszawę z Częstochową. Ponad to Towarzystwo popularyzuje i dokumentuje historię oraz teraźniejszość kolei.
Towarzystwo aktywnie przeciwdziała próbom naruszenie stanu zabytkowej infrastruktury obiektów zgodnie z ustawą o zabytkach oraz dba o jego utrzymanie w stanie przydatności przede wszystkim do celów turystyczno- krajoznawczych jako zabytku czynnego.
2. Powyższe cele Towarzystwo realizuje poprzez pracę społeczną członków na rzecz kolei, działalność popularyzacyjno-wydawnicza oraz modelarsko-kolekcjonerska, a także poprzez organizowanie i obsługę imprez turystycznych, głownie w postaci przejazdów pociągami specjalnymi. Towarzystwo służy wszystkim zwiedzającym szczegółowymi informacjami na temat obiekty i dokumentów.
3. Towarzystwo współpracuje z innymi organizacjami o podobnym profilu działalności, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi, w szczególności z Polskim Stowarzyszeniem Miłośników Kolei. Dotyczy to także instytucji i zakładów pracy, zwłaszcza polskich Kolei Państwowych oraz Państwowej Służby Ochrony Zabytków.
4. Członkowie Towarzystwa przekazali na rzecz Towarzystw3a prywatne zbiory dokumentów, fotografii, pamiątek i innych przedmiotów związanych z koleją w celu ekspozycji muzealnej.

Art. 3. Członkowie Towarzystwa.
1. Członkowie Towarzystwa dzielą się na zwyczajnych i honorowych.
2. Członkiem zwyczajnym może zostać każdy pełnoletni obywatel R.P., który własnoręcznie podpisze deklarację członkowską.
3. Osobom nie należącym do Towarzystwa, lecz wspierającym je finansowo lub w jakikolwiek inny sposób pomagającym w jego działalności a także każdemu, kto szczególnie zasłużył się dla kolei, Towarzystwo nadaje tytuł członka honorowego. Następuje to na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia na wniosek Zarządu Towarzystwa.
4. Towarzystwo dzieli się na sekcje tematyczne, z których każda zajmuje się odrębną gałęzią działalności statutowej, np. sekcja turystyczna zajmuje się organizacja imprez, modelarska budowa modeli kolejowych i.t.p. Podziału na sekcje dokonuje Walne Zgromadzenie, rozpatrując indywidualne wnioski członków tej sprawie.
5. Przyjmowanie w poczet członków zwyczajnych Towarzystwa jak również skreślenie z listy członów zwyczajnych odbywa się na podstawie decyzji Zarządu.
6. Utrata członkostwa następuje w skutek:
a) zrzeczenia się członkostwa, doręczonego Zarządowi na piśmie,
b) śmierci członka,
c) uchylania się od płacenia składek członkowskich na okres sześciu miesięcy,
d) decyzji Zarządu podyktowanej nie wywiązywaniem się przez członka z podjętych zobowiązań statutowych,
e) skazaniem członka na karę utraty praw publicznych prawomocnym wyrokiem Sądu Powszechnego.
Każda utrata członkostwa musi być stwierdzona przez Zarząd na piśmie, wraz z uzasadnieniem.

Art. 4. Prawa i obowiązki członków.
1. Każdy członek zwyczajny Towarzystwa ma obowiązek uczestniczyć aktywnie w działalności statutowej i regularnie płacić składki członkowskie. Ponad to ma obowiązek znać i przestrzegać zasad bezpieczeństwa obowiązujących przy poruszaniu się po torach oraz na terenie kolejowym, jak również znać i umieć stosować procedury obowiązujące w przypadkach dostrzeżenia niebezpieczeństw zgodnie z przepisami o sygnalizacji kolejowej. Członkowie zwyczajni odpowiadają za swoją działalność przed Walnym Zgromadzeniem.
2. Członkowie zwyczajni mają prawo wybierać i być wybieranymi do władz Towarzystwa. Każdorazowo propozycja objęcia danej funkcji wymaga zgody zainteresowanego.
3. Członkowie zwyczajni mają prawo do poruszania się po terenie kolei i do bezpłatnego uczestnictwa w imprezach organizowanych przez towarzystwo.
4. Członkowie honorowi nie mają żadnych obowiązków wobec Towarzystwa.
5. Członkowie honorowi mają prawo do bezpłatnego uczestnictwa w imprezach organizowanych przez Towarzystwo. Ponad to mają oni prawo uczestnictwa w posiedzeniach Walnego Zgromadzenia z głosem doradczym.
6. Wszyscy członkowie Towarzystwa mają prawo należeć do innych organizacji i pełnić funkcje w ich władzach.
7. Każdy członek Towarzystwa ma prawo zrzec się członkostwa informując Zarząd o przyczynach tej decyzji.
8. Wobec tych osób, które przestały być członkami i rozliczyły się z podjętych zobowiązań statutowych, Towarzystwo nie rości pretensji.

Art. 5. Władze Towarzystwa.
1. Towarzystwo posiada następujące władze:
a) Walne Zgromadzenie,
b) Zarząd,
c) Komisję Kontroli Wewnętrznej (zwaną dalej KKW).
2. Kadencja władz ma trwać pięć lat.

Art. 5a. Walne Zgromadzenie.
1. Walne Zgromadzenie jest najwyższa władzą Towarzystwa.
2. Walne Zgromadzenie jest zwoływane dwa razy w roku: posiedzenie wiosenne i jesienne; są to posiedzenia zwyczajne.
W szczególnych przypadkach na wniosek Zarządu lub KKW, Walne Zgromadzenie zbiera się na posiedzeniach nadzwyczajnych.
3. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
a) uchwalanie programu bieżącej działalności Towarzystwa,
b) rozpatrywania sprawozdań z działalności pozostałych władz,
c) podejmowania uchwał w sprawach przedstawionych we wnioskach pozostałych władz oraz indywidualnych wniosków członków,
d) wybór i odwoływanie pozostałych władz i ich rozliczanie,
e) uchwalanie Statutu oraz ewentualnych jego zmian,
f) ustalanie wysokości składek członkowskich, sposobu ich płacenia oraz ewentualnych ulg,
g) podział Towarzystwa na sekcje tematyczne i rozliczanie sekcji z ich działalności,
h) nadawanie tytułów członkowskich członkom honorowym,
i) podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa,
j) podejmowanie uchwał w innych sprawach, których rozstrzygnięcie Walne Zgromadzenie uzna za konieczne.
4. O terminie zwyczajnego posiedzenia Walnego Zgromadzenia Zarząd powiadamia członków na piśmie, wraz z proponowanym porządkiem dziennym obrad, na co najmniej miesiąc przed terminem.
5.Walne Zgromadzenie może być zwołane na posiedzenie nadzwyczajne:
a) decyzją Zarządu, jeśli nagle wyniknie sprawa, której rozstrzygnięcie przekracza kompetencje Zarządu,
b) na skierowany do Zarządu wniosek KKW,
c) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków.
6. Zarząd zwołuje walne Zgromadzenie na posiedzenie nadzwyczajne, przed upływem miesiąca od dnia wpłynięcia wniosku w tej sprawie. Powiadomienie członków o terminie nadzwyczajnego posiedzenia Walnego Zgromadzenia może się odbyć telefonicznie na co najmniej tydzień przed tym terminem.
7. W Walnym Zgromadzeniu biorą udział:
a) z głosem decydującym- członkowie zwyczajni,
b) z głosem doradczym- członkowie honorowi,
c) z głosem doradczym- zaproszeni przez Zarząd przedstawiciele instytucji, zakładów pracy lub organizacji z którymi Towarzystwo współpracuje.
8. Uchwały Walne Zgromadzenie podejmuje zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej polowy członków zwyczajnych.
9. Przy braku wymaganej liczby członków zwyczajnych, uchwały mogą być podejmowane bez względu na ilość obecnych, w tym samym dniu w drugi terminie podanym w zawiadomieniu.
10. Głosowanie jest powszechne, równe i bezpośrednie. Jeśli dotyczy wyboru władz- jest tajne, w pozostałych przypadkach- jawne.
11. Liczenie głosów dokonuje każdorazowo wybierana komisja skrutacyjna w liczbie dwóch osób. W przypadku wyborów władz- członkowie komisji skrutacyjnej nie mogą być jednocześnie kandydatami do władz.
12. Protokołowaniem posiedzenia Walnego Zgromadzenia oraz sporządzaniem dokumentów z uchwałami zajmuje się sekretarz, każdorazowo wybierany przez Walne Zgromadzenie.

Art.5b. Zarząd.
1. W skład Zarządu wchodzą:
a) Prezes Towarzystwa,
b) minimum trzech członków Zarządu.
2. Zarząd stanowi władzę wykonawczą Towarzystwa i w okresach między posiedzeniami Walnego Zgromadzenia, posiada wszelkie pełnomocnictwo władzy zwierzchniej. Oznacza to, że Zarząd jest upoważniony do podejmowania w imieniu Towarzystwa decyzji dotyczących m. in. spraw szczególnie ważnych, np. podejmowanie zobowiązań majątkowych.
3. Ponad to do kompetencji Zarządu należy:
a) realizacja uchwał Walnego Zgromadzenia,
b) ustalania sezonowych planów działania, budżetu Towarzystwa oraz sporządzania i zatwierdzania sprawozdań,
c) zwoływania posiedzeń Walnego Zgromadzenia,
d) przyjmowanie członków zwyczajnych oraz skreślanie z listy członków, zgodnie z art.3. pkt.4 i 5 niniejszego statutu,
e) reprezentowania Towarzystwa na zewnątrz,
f) uchwalania regulaminów dotyczących znaku organizacyjnego i oznak członkowskich,
g) podejmowanie innych decyzji, nie będących w gestii pozostałych władz.
4. Zarząd obraduje przynajmniej raz w miesiącu.
5. Decyzje Zarządu zapadają zwykła większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 składu.
6. W razie równej ilości głosów uzyskanych w trakcie głosowania, decydujące znaczenie dla przyjęcia uchwały ma glos przewodniczącego ( prezesa ).
7. Dokumenty o charakterze decydującym ( finansowe, zakupy ) wymagają podpisów, przynajmniej dwóch członków Zarządu. W pozostałych przypadkach wystarczy jeden podpis, np. na dokumentach charakterze informacyjnym.
8. Zarząd może udzielić pełnomocnictwa do reprezentowania na zewnątrz towarzystwa osobom spoza swojego składu, jeśli ułatwia to załatwienie danej sprawy. Pełnomocnictwo takie Zarząd wydaje na piśmie, a wyszczególnieniem danych osoby upełnomocnionej oraz spraw, których pełnomocnictwo dotyczy.
9. Zarząd wybierany jest przez Walne Zgromadzenie w sposób następujący: po dokonaniu podziału na sekcje tematyczne, każda z tych sekcji wybiera spośród siebie szefa. Po przedstawieniu przez poszczególne sekcje swoich nowo wybranych szefów Walnemu Zgromadzeniu, są oni przez Walne Zgromadzenie zatwierdzani na członków Zarządu. Gdy Walne Zgromadzenie uzna skład Zarządu za niewystarczający, adoptuje do tego składu inne osoby, wybrane na podstawie przegłosowania wolnych wniosków w tej sprawie, zgodnie z art.5b. pkt.1 niniejszego statutu.
10. Wybory szefów w sekcjach odbywają się podczas poświeconej temu części obrad Walnego Zgromadzenia i dokonywane są zwykłą większością głosów na obradach członków poszczególnych sekcji.
11. Po ostatecznym zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie składu Zarządu, nowo wybrany Zarząd wybiera spośród siebie Prezesa Towarzystwa, którego przedstawia Walnemu Zgromadzeniu. Wybór Prezesa oznacza ukonstytuowanie się zarządu.
12. Prezes jest wybierany przez Zarząd zwykłą większością głosów, przy obecności 100% nowo wybranego składu Zarządu.
13. Uzyskanie przez ustępujący Zarząd Votum zaufania oznacza automatyczne przedłużenie jego kadencji o kolejne pięć lat, jeśli wszyscy członkowie Zarządu wyrażą na to zgodę.
14. Ustępujący Zarząd pełni swoje obowiązki do czasu ukonstytuowania się nowego Zarządu.
15. W przypadku rezygnacji z funkcji lub śmierci członka Zarządu Walnego Zgromadzenia, zwołane w tym celu posiedzenie nadzwyczajne wybiera na to stanowisko nowego członka Zarządu. Jeśli dotyczy to Prezesa, to po uzupełnieniu składu Zarządu, wybierany jest on spośród członków w normalnej procedurze.

Art.5c. Komisja Kontroli Wewnętrznej.
1. Komisja Kontroli Wewnętrznej, w skrócie KKW, składa się z trzech osób: Przewodniczącego i dwóch członków oraz jest organem kontroli Towarzystwa.
2. Do kompetencji KKW należy:
a) kontrolowanie co najmniej dwa razy w roku całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem spraw finansowych,
b) sporządzanie stosownych sprawozdań oraz ich przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu,
c) opracowywanie i przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu wniosków podyktowanych wynikami kontroli, ze szczególnym uwzględnieniem, jeśli to konieczne, dyscyplinarnych wniosków personalnych,
d) jeśli KKW uzna za konieczne, kieruje do Zarządu wniosek o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Walnego Zgromadzenia.
3. Działania kontrolne KKW prowadzone są przy udziale minimum dwóch jej członków. To samo dotyczy sporządzania sprawozdań i wyciągania wniosków.
4. KKW wybierana jest przez Walne Zgromadzenie, spośród tych członków zwyczajnych, którzy nie pełnią aktualnie żadnych funkcji oraz nie są działaczami zawodowymi. Wyboru dokonuje się poprzez przegłosowanie zgłoszonych kandydatur.
5. Działaniom KKW bewzglednie podporządkowują się wszyscy członkowie zwyczajni Towarzystwa, z Zarządem i Prezesem włącznie.

Art.6. Finanse i sprawy gospodarcze.
1. Na fundusze, jakimi dysponuje Towarzystwo, składają się:
a) składki członkowskie,
b) dobrowolne wpłaty od ofiarodawców indywidualnych oraz różnych instytucji,
c) wpływy z imprez organizowanych przez Towarzystwo i z obsługi wystaw poświeconych kolei Warszawsko- Wiedeńskiej,
d) wpływy z działalności popularyzacyjno- wydawniczej,
e) inne wpływy z działalności gospodarczej na rzecz Towarzystwa.
Fundusze te wykorzystuje się na wydatki związane z opieką nad zgromadzonymi eksponatami, ewentualny zakup nowych eksponatów i ich renowacji.
2. Ponadto majątek Towarzystwa mogą stanowić przekazane Towarzystwu środki trwałe w postaci nieruchomości, sprzętu, materiałów i wszelkiego rodzaju urządzeń.
3. Towarzystwo może zatrudnić działaczy zawodowych, jeśli wymaga tego rozwój działalności statutowej i jeśli pozwala na to sytuacja finansowa.
4. Finansami Towarzystwa zajmuje się sekcja finansowo- księgowa, wykonuje ona decyzje Zarządu, dotyczące wydatków i przyjmowania wpłat, na bieżąco rejestruje przychody i rozchody oraz inwentaryzuje majątek Towarzystwa.
5. O sprawach finansowo- gospodarczych decyduje bezpośrednio Zarząd. Zarząd odpowiada też za prowadzenie spraw majątkowych i rachunkowości Towarzystwa w zgodzie z obowiązującym prawem.

Art.7. Postanowienia końcowe.
1. Zmiana Statutu lub rozwiązanie Towarzystwa następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności na obradach co najmniej połowy aktualnej liczby członków zwyczajnych.
2. Wniosek o zmianę Statutu lub rozwiązanie Towarzystwa powinien wpłynąć do Zarządu na piśmie, co najmniej miesiąc przed terminem najbliższego posiedzenia Walnego Zgromadzenia.
3. Jeśli uchwalona zostanie zmiana Statutu, musi ona być zatwierdzona przez władzę rejestracyjną.
4. Jeśli zostanie podjęta uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa, to Walne Zgromadzenie decyduje o przeprowadzeniu likwidacji i przeznaczeniu majątku Towarzystwa oraz powierza Zarządowi obowiązki Komisji Likwidacyjnej.